Blog

Slaaptekort bij pubers

slaaptekort pubers

Kent u dit? Het is rond 22:00 uur en u vindt het hoogste tijd om naar bed te gaan om te gaan slapen, maar uw puberende kind heeft toch echt een heel ander beeld. Hij of zij is nog heel erg druk met huiswerk, gamen of de telefoon. Natuurlijk is het vervelend als u iedere keer de vervelende ouder moet uithangen, dus voordat u het weet gaat het licht pas rond 23.00 uur, of nog later uit. En de volgende dag is uw puber weer chagrijnig door slaaptekort, ondanks de heerlijke boxspring die u heeft gekocht. Herkenbaar? 

De hoeveelheid slaap die pubers nodig hebben

Als kleuter sliep uw kind waarschijnlijk de klok rond en later toen hij of zij op de basisschool zat, kwam uw kind wel tot de tien of elf uur slaap. Maar pubers hebben doorgaans voldoende aan zo’n negen uur slaap. Wanneer de wekker om 07:30 zou gaan, betekent dit een bedtijd van 22:30. Maar hier zit juist het probleem. Doorgaans hebben pubers een vreemd slaapritme, vooral een nachtelijk ritme.

Veranderend slaapritme

Dankzij de hormonale veranderingen in het lijf van een puber, veranderen en verschuiven de slaaptijden. Pas later in de avond krijgt uw puber slaap en bovendien wordt het uitslapen steeds meer gewaardeerd. Naar bed gaan om of zelfs voor 22:00 uur is te gek voor woorden en een wekken voor 08:00 is een hel. Maar vervelend genoeg hebben middelbare scholen hun begintijden hier niet op aangepast. De wekker blijft dus belangrijk. Om ervoor te zorgen dat pubers zo min mogelijk chagrijnig worden hebben we wat tips bij elkaar gezocht.

De slaaptips

Dankzij deze slaaptips kunt u ervoor zorgen dat uw puberkind wat eerder slaap krijgt. De eerste tip is om apparaten met schermen vanaf 21:00 uur te weren. Het felle licht wat deze apparaten afgeven werkt niet bevorderlijk voor de slaap. Kies er dus voor om deze apparaten te weren en de lichten te dimmen. Dit werkt natuurlijk niet alleen voor uw pubers maar ook voor uzelf. Een andere optie is, indien dit mogelijk is, om een warm bad te nemen voor het slapen gaan. Dankzij warm water wordt uw puber lekker rozig en volledig ontspannen. Let er wel op dat het bad niet te laat wordt genomen want dan is het lichaam te veel bezig met afkoelen, wat de slaap weer niet bevorderd. Ook sporten tot laat in de avond is niet handig, een voetbal- of hockey training tot bijvoorbeeld half tien is niet handig maar sporten vlak na het eten in de vooravond is juist wel weer positief.

Een andere tip is dat het huiswerk direct na schooltijd wordt gemaakt, na school maar voor het eten. Voor vele middelbare scholieren blijkt dit het ideale tijdstip om huiswerk te maken. Als het huiswerk ‘s avonds nog moet gebeuren kan dit stress veroorzaken waar de slaap onder kan lijden. Bovendien is het ook handig om ‘s avonds de cola over te slaan. In cola zit cafeïne en suiker die actief en hyper maken. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor koffie. Het is daarom belangrijk om uw kind te laten wennen aan bijvoorbeeld (kruiden)thee of water drinken.  

Als laatste is er nog het leesboek. Door te lezen verschuift uw puber zijn of haar gedachten en zal de stress minder worden. Natuurlijk zijn niet alle boeken meer even leuk om te lezen maar ga samen met uw kind op zoek naar boeken of tijdschriften die hij of zij wel leuk vindt.Meer weten over slaaptekort en hoe dit opgelost kan worden? Lees dan ons andere blog hierover.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top