Blog

Hoe komt slaaptekort en hoe komt je er weer vanaf?

Boxspring Your Home Elektrisch
Rate this post

Het is voor iedereen vervelend die weer vroeg op moet staan: slaaptekort. Wat verschrikkelijk is dat, he? Je ligt maar te piekeren, probeert vervolgens weer in slaap te komen en het lukt weer niet. Je kijkt naar de klok en je ziet dat je nog maar vijf uur hebt om te slapen. Je probeert weer in slaap te komen, je gaat draaien en je kijkt weer op de klok: nog vier uur. Erg verschrikkelijk is dat. Wat brengt dit op? Branderige ogen, vermoeidheid een slecht humeur en concentratie. 

Waardoor komt slaap je slecht?

Het kan zo zijn dat je niet aan jouw nachtrust toekomt, omdat je af en toe slaapproblemen hebt. We weten allemaal wat slaapproblemen betekent, maar waardoor komt het?

  • Piekeren: piekeren is de meest voorkomende oorzaak van slaapproblemen. Je kent het wel: je bent zenuwachtig voor morgen, omdat de volgende dag een belangrijk moment komt. jouw gedachten slaan op hol en je denkt aan allemaal scenario’s hoe dat belangrijke moment gaat verlopen. 
  • Cafeïne: koffie stimuleert de ademhaling en hartslag. Hierdoor is jouw lichaam nog actief en kan het niet tot rust komen. Daarnaast kan het voor een onrustige gedachten zorgen. 
  • Alcohol: alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaapt valt, maar je slaapt niet diep.
  • Stress: door middel van stress krijgt jouw lichaam te veel spanning en adrenaline. Adrenaline zorgt er voor dat jouw lichaam gespannen en alert blijft. 
  • Een verstoord ritme: veel mensen hebben hier last van. Als jouw biologische klok is verstoord, heeft jouw lichaam geen vaste ritme om in slaap te komen. Onregelmatige slaaptijden zorgen voor een slechte nachtrust. 
  • Voedsel: gezonde maaltijden zorgen voor een goede nachtrust, vette en gekruide maaltijden daarentegen niet. Jouw lichaam moet extra energie gebruiken om de ongezonde stoffen uit het lichaam te krijgen. Hierdoor ga je zweten en krijgt je wellicht maagpijn. 
  • Medicijnen: bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de nachtrust wordt verstoord. Lees de bijsluiter van de medicijnen zorgvuldig. 
  • Lichamelijke problemen: lichamelijke problemen is een breed begrip. Een aantal oorzaken kunnen zijn: spierpijn, jeuk, keelpijn of slaapapneu. 

Tips voor een betere nachtrust

  • Zorg dat je per dag genoeg daglicht ziet. Door middel van daglicht blijft jouw biologische klok scherp. 
  • Slaap niet te lang uit. Houd je aan jouw vaste ritme op de vrije dagen, maar een uurtje extra slapen is geen probleem.
  • Drink geen alcohol of cafeïne geruime tijd voordat je gaat slapen
  • Vermijd je tv, mobiel en tablet een uur voordat je gaat slapen. 
  • Eet geen vettig eten voordat je gaat slapen. Eet iets gezonds, zoals een banaan of een appel. 
  • Dim het kamerlicht. 
  • Ben je lichtelijk aan het piekeren? Stap dan je bed uit en neem een glas melk of water. 
  • Druk niet op de snooze knop. Stap direct het bed uit. 
  • Zorg ervoor dat de kamer rond de 20 graden is. 
  • Lees een boek of lees op een e-reader. 
  • Piekeren over de opdrachten die je morgen moet uitvoeren of maken? Schrijf de taken op een papiertje. Dit zorgt ervoor dat je niet meer of minder aan de taken hoeft te denken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw huidige bed totaal niet lekker ligt, of dat je al te lang op hetzelfde matras ligt. Bekijk dan eens ons assortiment boxsprings. Door te kiezen voor een nieuwe boxspring ervaar je meer comfort en daardoor een betere nachtrust.

Shopping cart

close
Scroll To Top