Blog

Nachtmerries worden verleden tijd: tips voor rustige nachten

Nachtmerrie

Ben jij iemand die regelmatig last heeft van nachtmerries? Je bent hier zeker niet de enige in; er zijn veel mensen die hier last van hebben. Maar het goede nieuws is dat nachtmerries vaak zijn op te lossen. Angst speel doorgaans de grootste rol in nachtmerries. Meer dan 50% van de mensen heeft nachtmerries, het overgrote deel zijn vrouwen en kinderen. Of dit ook echt de werkelijkheid is, of dat vrouwen hun dromen gewoon beter onthouden is onbekend. Wil je zorgen dat jouw nachtmerries verleden tijd worden? Lees dan verder.

Nachtmerries door stress

Er zijn verschillende oorzaken van nachtmerries. Een van de meest voorkomende oorzaken is stress. Dit kan dan in verschillende vormen en maten. Zo kan het zijn door een posttraumatische stressstoornis komen maar ook gewoon door het kijken van een hele enge film. Hierdoor kunnen stresshormonen worden geactiveerd. Om een zo rustig mogelijke nacht te hebben, is het belangrijk om stress zoveel mogelijk te vermijden. Kies dus voor een andere film. Daarnaast kan slaapgebrek ook zorgen dat je in een negatieve spiraal terecht komt: door slaaptekort kun je nachtmerries krijgen, deze nachtmerries zorgen voor nog meer slaaptekort waardoor de kans op nachtmerries weer groter wordt.

Verwachting in een droom

Jouw verwachtingspatroon van bepaalde gebeurtenissen is van grote invloed op je dromen en nachtmerries. Ben je bijvoorbeeld bang voor vliegen? Dan is de kans groter dat je droomt over een vliegtuig wat neerstort in plaats van dat je op een rustgevende plek aankomt. Herken je jezelf hierin? Een oplossing is om overdag aan een ander, fijner einde van de droom te denken. Als je dit vaak genoeg doet, zul je merken dat je hier steeds beter in wordt en zul je merken dat het ook in je droom daadwerkelijk goed afloopt. Zo word jij niet meer badend in het zweet wakker op je boxspring.

Nachtmerries door trauma

Kun je je droom goed onthouden en overdag terughalen? Dan kan het zo zijn dat de beelden als minder eng worden ervaren, zeker als je een ander einde bedenkt voor je droom. Helaas werkt dit niet bij PTSS. Hier zorgen nachtmerries telkens opnieuw voor de confrontatie met de angsten en negatieve die PTSS hebben veroorzaakt. Zit je met deze problemen? Schaam je niet en schakel professionele hulp in. Zij kunnen je helpen te verbeteren.

Wil je zelf nog meer doen om relaxt je bed in te gaan? Lees dan eens onze blog over slaaprituelen helpen bij betere slaap of lees onze tips om sneller in slaap te vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top