Blog

5 tips om sneller in slaap te vallen

Slecht slapen

Je kent het vast wel. Het is al bijna middernacht, je ligt in bed en de klok tikt maar verder. Het lukt je maar niet in slaap te komen, en morgenochtend moet je gewoon weer vroeg je bed uit om naar werk te gaan. In deze blog leest je 5 tips om sneller in slaap te vallen. Zo komt je nooit meer zo vermoeid op werk aan als voorheen.

Luister naar klassieke muziek

Boxspring

Luister voor het slapengaan ongeveer 15 à 30 minuten naar klassieke muziek. Klassieke muziek heeft namelijk een rustgevend effect op zowel het lichaam als de geest van de mens. Verder is ook gebleken dat het luisteren van klassieke muziek de kwaliteit van jouw nachtrust verbeterd. Je valt eerder in slaap en blijft ook rustiger doorslapen gedurende de nacht. Zelfs depressieve gevoelens werden onder proefpersonen verminderd. Probeer alleen niet jouw ogen dicht te doen tijdens het luisteren van klassieke muziek. Doe je dit wel? Dan is de kans groot dat je in slaap valt met de klassieke muziek aan. Hierdoor is jouw telefoon de volgende ochtend hoogstwaarschijnlijk helemaal leeg. Mocht je nou absoluut geen fan zijn van klassieke muziek, dan kun je in principe ook kiezen voor een ander muziekgenre. Zolang de muziek maar een langzaam ritme heeft van 60 tot 80 slagen per minuut.

Leg jouw smartphone weg

Zoals vrijwel iedereen inmiddels wel weet maken smartphones vaak gebruik van het zogenaamde blauwe licht. Dit blauwe licht verstoord de nachtrust enorm. Uit verschillende onderzoeken is al gebleken dat blauw licht de productie van melatonine onderdrukt. Dit stofje moet aangemaakt worden indien je vermoeid wil raken en in slaap wil vallen. Leg jouw smartphone dus minstens één uur voor het slapen gaan weg. Dit geld ook voor alle andere elektronische apparaten zoals laptops, tablets, computers, televisies en ga zo maar door. Alleen dan val je eerder in slaap.

(Jongeren gebruiken meer elektronische apparaten waardoor dit probleem bij hen vaker voorkomt).

Warm douchen = sneller slapen

Warme douches, ze zijn heerlijk en werken zeer ontspannend. Een douchemoment is niet alleen een manier om het lichaam te reinigen, het is ook een manier om even te relaxen en tot rust te komen. Daarnaast heeft warm douchen nog een bijzonder effect op het menselijk lichaam. Wanneer je namelijk één uur voor het slapen gaan een warme douche neemt, en je vervolgens in de koudere lucht buiten jouw douche stapt, zorgt dit voor een daling van jouw lichaamstemperatuur. Hierdoor vertraagt jouw metabolisme sneller. Dit zorgt ervoor dat jouw lichaam als het ware sneller in slaapmodus zal verkeren. Het nemen van een warme douche is dus perfect om sneller in slaap te vallen.

Koel jouw slaapkamer

Boxspring

De perfecte slaapkameromstandigheden zijn: een donkere koele kamer met een comfortabel bed. Een donkere kamer zorgt er namelijk voor dat jouw lichaam veel melatonine aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je in slaap valt en de gehele nacht in slaapt blijft. De perfecte kamer moet verder ook koel zijn. Een koele slaapkamer betekent een slaapkamer waarbij de temperatuur schommelt tussen de 16 en 18 graden. Ook de temperatuur is dus een factor die invloed heeft op jouw slaap. Zorg er dus voor dat jouw slaapkamer lekker donker is, maar zorg er ook voor dat jouw slaapkamertemperatuur in orde is. Op deze manier kun je heerlijk genieten van jouw welverdiende nachtrust.

Geen klokken in jouw slaapkamer

Mocht je nog steeds niet goed in slaap vallen, zorg dan vooral dat er geen zichtbare klokken of wekkers in jouw slaapkamer staan. Door het tikkende geluid van een klok word je alleen maar geïrriteerder. Ook doordat het steeds later wordt stijgt de stress in jouw lichaam. Je ziet bijvoorbeeld dat het al 2 uur middernacht is. Je denkt aan de situatie dat je over enkele uren alweer op moet staan en dat je tegelijkertijd nog geen oog dicht hebt gedaan. Deze stressende situatie stelt jouw slaap alleen maar uit. Stop jouw klokken en wekkers dus lekker weg, uit het gezichtsveld van jezelf, en ontspan lekker. Zo val je veel sneller in slaap. 

De basis begint bij jouw bed

Ondanks deze superhandige tips die gingen over het luisteren naar klassieke muziek, het wegleggen van mobiele apparaten, het nemen van een warme douche, het koelen van jouw slaapkamer en het wegleggen van jouw wekkers en klokken, begint de basis bij een goed bed. Kies dus voor een mooie boxspring met een lekker kussen, een goede bedsprei, een heerlijk dekbed en een prachtig dekbedovertrek. Voor al deze benodigdheden ga je naar de webshop van Boxspring Gekte voor een uitgebreid en hoogkwalitatief assortiment.  

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top