Blog

Welke slaaprituelen helpen voor een betere slaap?

Slaapritueel

Lang, lang, lang geleden voordat de smartphones, computers, televisies en zelfs kunstlicht bestonden, kwamen mensen bijna vanzelfsprekend in de avond tot rust. Dit kwam omdat er geen overvloed aan prikkels meer binnen kwam als de zon onder was. Dit zorgde ervoor dat het lichaam zich vanzelf klaar maakte om te gaan slapen. Maar hoe kunnen we dat nu toch voor elkaar krijgen met alle prikkels die we tot ’s avonds laat nog tot ons krijgen? Met behulp van slaaprituelen kunnen we zorgen voor rust en ontspanning van het lichaam en de geest. Hieronder lees je meer over slaaprituelen en wat voorbeelden wat jij kan implementeren in je avondritueel.

Voorbereiden van de slaap

Het doel van slaaprituelen is dat ze je tot rust brengen. Wanneer je deze rituelen elke dag herhaalt, rond dezelfde tijdstippen, herkent je lichaam vanzelf dat je je aan het voorbereiden bent op de nachtrust. Kies daarom voor rituelen die passen bij de avond en rust met zich meebrengen. In totaal zijn er drie soorten slaaprituelen. Daar lees je hieronder alles over.

Functionele slaaprituelen

Functionele slaaprituelen zijn, zoals de naam al doet vermoeden, functionele dingen die je voor de volgende dag kunt doen. Denk hierbij aan het klaarleggen van kleren, brood smeren voor de volgende dag of alvast je tas inpakken. Als je dit gaat doen, kun je deze verplichtingen uit je hoofd zetten en hoef je hier in de avond of ochtend niet meer over na te denken waardoor je een rustiger gevoel krijgt.

Verwennende slaaprituelen

Bij verwennende slaaprituelen staat je lichaam en geest helemaal in het middelpunt. Doe iets waarbij je voelt dat je jezelf helemaal verwent. Denk aan een warme douche, massage, het drinken van een lekkere kruidenthee of neem een rustgevend gezichtsmasker. Dit zijn dingen waardoor jij je helemaal zen voelt in je lichaam en volledig tot rust komt.

Alles-is-klaar rituelen

Bij de laatste soort zorg je dat alles al helemaal klaarligt of staat voor de volgende dag. Dit kan een vervolg zijn op de functionele slaaprituelen. Nu je alles uit je hoofd hebt is het tijd om helemaal te ontspannen. Ga lekker op je boxspring liggen en lees nog even een boek of zet je lievelingsmuziek aan, als dit natuurlijk rustgevende muziek is.

Doe dit vooral niet!

Natuurlijk zijn er ook dingen of activiteiten die je absoluut niet moet doen. Zo is sporten wellicht ontspannend maar dit moet je niet te kort voor het slapen doen vanwege het verhogen van de hartslag. Bovendien is het bijvoorbeeld ook niet verstandig om een cafeïne houdende drank te drinken vlak voor het slapen zoals Red Bull of koffie.

Wat zijn jouw slaaprituelen?

Heb jij nog slaaprituelen die andere zeker niet mogen missen? Laat het weten via onze Instagram of Facebookpagina en help andere mensen naar een betere nachtrust.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top