Blog

Invloed van zomertijd op je slaap 

Zomertijd
Rate this post

Afgelopen weekend was het weer zo ver, de zomertijd ging in. Op de nacht van zaterdag 27 maart op zondag 28 maart is de klok om 02:00 een uur vooruit gegaan. Helaas betekende dit een uurtje minder weekend. Daar staat tegenover dat we wel lichtere avonden krijgen, dat is toch fijn? In deze blog gaan we dieper in wat het effect van de zomertijd op je slaap.

Invloed op slaap

Doordat de zomertijd van invloed is op je lichaam en biologische klok, is het ook van invloed op je slaap en de rust die je kan vinden op je boxspring. Het hangt af van je natuurlijke slaappatroon hoe erg je last zult hebben van de overgang naar zomertijd. Het verzetten van de klok maakt het wel makkelijk om te besparen op energiekosten.

Ben je altijd al een ochtendmens, dan heb je waarschijnlijk minder last van de overgang naar zomertijd. Avondmensen hebben over het algemeen meer last van de overgang naar de zomertijd. Dit komt omdat de biologische klok trager gaat bij avondmensen en daardoor worden ze later slaperig. Uit onderzoeken is gebleken dat avondmensen tot wel vier weken lang last kunnen blijven houden.

Door de verstoring van jouw interne (biologische) klok, zal de zomertijd zorgen voor een slechtere nachtrust. Mensen vallen pas laat in slaap terwijl de wekker voor je gevoel een uur eerder afgaat. Dit kan zorgen voor hogere prikkelbaarheid, neerslachtigheid en concentratieproblemen. Bovendien heeft het ook een negatieve invloed op sport- en leerprestaties. Maar gelukkig zijn er wat tips voor de overgang van wintertijd naar zomertijd. 

Tips voor de overgang van winter- naar zomertijd

Er gaan geluiden om de zomertijd af te schaffen, maar zolang dit nog niet definitief is, is het verstandig om een manier te vinden om hier mee om te gaan. Daarom hebben we wat tips voor jou om de overgang van winter- naar zomertijd door te komen. 

De eerste tip is om te leven op het ritme van het daglicht. Wordt het licht buiten? Doe je gordijnen open en ga uit bed. Door het ochtendlicht wordt er cortisol aangemaakt in je lichaam waardoor jij je wakkerder voelt. Gaat het ‘s avonds schemeren? Ga dan alvast ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je sneller zal inslapen als je op je boxspring gaat liggen. Daarnaast is het ook belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Voel je je moe? Zorg dan dat je in de avond op tijd naar bed gaat. Ben je vroeger al eerder wakker? Ga dan gewoon uit bed en geniet van je dag! 

Als je wekker gaat, is het verstandig om niet te blijven snoozen. Je zal er namelijk niet uitgeruster en fitter van worden. Wanneer je uitslaapt, zal het aanpassen van je interne klok alleen maar uitgesteld worden. Sta gewoon op en zorg dat je went aan de nieuwe tijd. Als laatste tip gaan we het nog hebben over je maaltijden. Dit vanwege het feit dat je spijsverteringsstelsel in contact staat met je slaapritme. Stel je maaltijden dan ook niet uit omdat je misschien nog geen honger hebt. Houd gewoon dezelfde tijd aan om te gaan eten. Ook dit zal helpen bij aanpassen aan je nieuwe ritme.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top