Blog

Tips om slecht slapen op zondag te voorkomen

Zondagavond, u heeft net een lekker weekend gehad, goed bijgekomen en helemaal klaar voor de komende week. U ligt op bed maar dan, u kunt niet in slaap komen. U blijft maar draaien en draaien en u probeert van alles om toch in slaap te komen. Toch wil dit maar niet lukken. Een grote troost voor u, veel mensen hebben hier last van. Maar hoe komt dit toch? Wij leggen het u graag uit en geven u direct een aantal goede tips om dit probleem te verhelpen.

Uw biologische klok is van slag 

In het weekend doet u vast vaak leuke dingen. U gaat bij vrienden of familie langs, u heeft een feestje, gaat uit of er is een spannende film op tv. Hoe dan ook, het wordt in het weekend vaak toch wat later dan doordeweeks. Uw biologische klok raakt direct van slag. Het menselijk lichaam houdt namelijk van gewoontes en zo dus ook van een vast slaapritme. Al van een of twee dagen op een andere tijd gaan slapen, zorgt er dus al voor dat we van slag raken. 

Niet alleen het later gaan slapen draagt hieraan bij, wij gunnen onszelf dan ook vaak net een paar uurtjes meer om uit te slapen. Door dat we later gaan slapen, weet onze biologische klok al helemaal niet meer waar het aan toe is. Op zondag wilt u het normale ritme weer oppakken, maar de biologische klok werkt dan u dan tegen.

Piekeren

Piekeren op de zondagavond is een veel voorkomend probleem. Veel mensen denken al aan de dingen die zij de komende week moeten gaan doen. Zonde! De zondag avond hoort toch echt nog bij het weekend, geniet dan dus ook van uw zondagavond.

Om het piekeren tegen te gaan en om uw biologische klok te steunen, hebben wij een aantal tips voor u opgesteld. Deze tips moeten u helpen om op zondag beter te kunnen slapen.

Dan eindelijk, de oplossing:

Nu u weet waar het grote zondagavond probleem vandaan komt, kunnen we u eindelijk de oplossing hiervoor bieden. Met deze tips hopen wij dat u weer snel in slaap kunt vallen op de zondagavond.

Zorg voor ontspanning

U heeft vast een drukke week gehad op werk of op school. Het weekend is dan ook hét moment om te ontspannen. Zorg er dan ook voor dat u dit moment ook daadwerkelijk pakt. Op deze manier kunt u zichzelf gemakkelijker opladen voor de nieuwe week en zult u zondagavond minder erg piekeren in bed.

Orden de komende week

Een andere manier om het piekeren tegen te gaan is door een lijstje je te maken met belangrijke dingen die u in de nieuwe week moet doen. Door het op te schrijven bent u er niet continu in uw hoofd er mee bezig. 

Beweeg!

Sporten zorgt ervoor dat uw lichaam even alles stress en druk van de afgelopen week los kan laten. Ook uw hoofd zal er leger door worden. Daarnaast raakt u op een natuurlijke manier vermoeid. Hierdoor kunt u uiteindelijk beter in slaap vallen. 

Maak het niet te laat

Zoals we hebben besproken, zorgt het laat naar bed gaan en het uitslapen ervoor dat u op zondagavond minder goed kunt slapen. Ondanks dat het weekend veel gezelligheid kan bieden, is het goed om ook aan uw biologische klok te denken en het dus niet te laat te maken. 

Eet en drink niet te veel

In het weekend wil u natuurlijk genieten. Lekker eten, een lekker biertje of wijn erbij. Niks mis mee! Maar let er wel op dat het niet te veel wordt. Alcohol en een zware maaltijd zorgen er namelijk voor dat uw lichaam avonds nog volop bezig is met het verwerken ervan. Hierdoor is slapen ook lastiger. 

Met behulp van deze tips valt u ook op zondagavond heerlijk in slaap op een van onze boxsprings. Toe aan een nieuwe boxspring? Bekijk dan een van onze boxsprings.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top