Blog

Met goede nachtrust je weerstand verhogen

Weerstand nachtrust
Rate this post

Doordat thuiswerken eigenlijk geen uitzondering meer is voor de meeste en veel ouders tijd kwijt zijn aan thuisonderwijs, is het ritme van hen flink verstoord. Want je kan je werkzaamheden natuurlijk niet laten liggen. Waar je overdag geen tijd voor hebt, zal later, in de avond, moeten worden ingehaald. Je wilt dat je gezin blijft doorgaan maar ook je werk goed uitvoeren. Het is heel knap als je dit voor elkaar krijgt, maar er schuilt hier toch een gevaar in. Door de extra stress, het tot laat werken, alles is van invloed op je slaapritme en nachtrust. En juist die nachtrust is belangrijk voor een goede weerstand. En een goede weerstand is belangrijk in deze tijd.

Weerstand opbouwen

Omdat het coronavirus nu al een lange periode onder ons is, zijn we ons steeds meer bewust van een benodigde gezonde levensstijl. Veel mensen zijn bewuster bezig met hun gezondheid. Hoe gezond je bent, daar heb je zelf een zeer grote invloed op. Denk hierbij aan gezond eten, eventueel extra vitamines slikken en veel blijven bewegen. Dit alles is van invloed op een gezonde weerstand. Maar wat vaak wordt vergeten is dat goed slapen ook bijdraagt aan je gezondheid. Als je zorgt dat je nachten op je boxspring lang genoeg zijn, dan zal je lichaam voldoende rust krijgen. Bovendien zullen zowel je mentale als fysieke gesteldheid er op vooruit gaan. 

Het belang van slaap

Er zijn meerdere opvattingen als het gaat over slapen, maar een goede nachtrust zorgt er ieder geval voor dat je zowel fysiek als mentaal kan herstellen van alles wat er op een dag gebeurt. Je spieren kunnen totaal ontspannen en zo komt je lichaam tot rust. Maar ook voor je hersenen is het belangrijk. Tijdens je slaap blijven je hersenen namelijk actief en dankzij de rust in het lichaam kunnen ze de informatie die gedurende de dag is binnengekomen goed ordenen. Dit zorgt ervoor dat je de volgende dag mentaal weer op orde bent.

Regelmaat voor biologische klok

De uren slaap die iemand nodig hebt, dat is voor iedereen anders. Maar of je nou overdag of juist ‘s nachts slaapt, het is belangrijk om je dag- en nachtritme zo min mogelijk te verstoren. Als je op structurele basis altijd een te korte of zelfs een te lange nacht maakt, dan zal je biologische klok in de war raken. Dit zorgt er voor dat je vermoeider en humeuriger wakker wordt, en dat wil natuurlijk niemand. Als het verstoren van de biologische klok te lang aanhoudt, kan dit gezondheidsrisico’s met zich mee brengen. Zo zul je eerder gestrest raken en dat heeft weer een negatieve invloed op je slaap waardoor je in een negatieve vicieuze cirkel komt.

Tips voor een goede nachtrust

Op onze blog kun je veel informatie vinden met tips voor een betere nachtrust. Zo kun je ervoor zorgen dat jij de gewenste uren slaap haalt. Hierdoor kun jij je weerstand verhogen en ben je minder vatbaar voor virussen. Dat is momenteel voor iedereen belangrijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top