Blog

De voordelen van een goede nachtrust voor studenten

nachtrust studenten
Rate this post

Hoeveel uur slaap jij per nacht? 4 uur, 8 uur of misschien wel 11 uur? Een stabiel slaapritme is belangrijk, maar als student kunnen deze tijden nog wel eens verschillen. Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is, maar weten we eigenlijk wel waarom dit zo belangrijk is? Wij verklappen alvast dat een ‘goede’ nachtrust schommelt tussen de 7 en 9 uur per nacht. Omdat dit voor studenten extra belangrijk is hebben wij hieronder de voordelen van een goede nachtrust op een rijtje gezet.

Betere prestaties

Uit onderzoek van de Universiteit Leiden is gebleken dat ruim een derde van de Nederlandse studenten zich onvoldoende uitgerust voelt om goed te kunnen studeren. Het gevolg hiervan is dat zij slechte cijfers halen en over het algemeen minder goed presteren.

Een goede nachtrust is dus niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Door goed uit te rusten wordt je concentratievermogen gestimuleerd en zul jij beter kunnen handelen in lastige situaties. Studenten hebben vaak een druk leven waarin zij zich niet alleen moeten focussen op school, maar ook nog te maken hebben met stages en bijbanen. Door een vast en gezond slaapritme aan te houden kun jij dus rekenen op betere prestaties!

Langer leven

Dit klinkt misschien raar, maar toch is uit verschillende onderzoeken gebleken dat een goede nachtrust wel degelijk effect heeft op de levensverwachting. Zo blijkt dat zowel mannen als vrouwen boven de 50 jaar een grotere kans hebben om te overlijden als zij minder dan vijf uur per nacht slapen. Jij bent nog lang geen 50 natuurlijk, maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het voorkomen van deze prognose. Zorg dus dat jij genoeg slaap pakt!

Meer creativiteit

Ben jij niet zo’n creatieveling? Let dan op: een goede nachtrust maakt je creatiever! Zoals we net al uitlegden gaat een goede nachtrust hand in hand met betere prestaties. Deze prestaties zijn echter niet het enige wat gestimuleerd wordt. Jouw hersenen zijn tijdens het slapen namelijk ook bezig met reorganiseren en herstructureren. Wanneer zij hier lang genoeg de tijd voor krijgen, zorgt dit ervoor dat jij de volgende dag een stuk creatiever bent dan na een slechte nachtrust.

Depressies

Helaas is gebleken dat steeds meer studenten depressief raken. In de coronaperiode is dit percentage zelfs met 5% gestegen. Natuurlijk heeft een depressie altijd onderliggende oorzaken en is het belangrijk dat je hulp zoekt. Wat wij je wel kunnen meegeven: een slaapstoornis of slaaptekort is één van de grootste correlaties met een depressie. Ook dit geeft weer aan dat een goed slaapritme enorm belangrijk is. Kamp je echt met een slaapstoornis? Zoek dan samen met een professional naar oplossingen om jouw nachtrust zo snel mogelijk te optimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top