Blog

Zo ben jij snel van je herfstdip af

Herfstdip

Ben jij de laatste tijd erg moe of lig je op de bank en kan je er maar niet van af komen omdat je futloos bent? Ga je het liefst vroeger dan normaal naar bed en kom je in de ochtend je bed maar niet uit? Wees gerust, je bent niet alleen. Het is je misschien al eens te oren gekomen dat het door het weer kan komen, maar is dit wel echt mogelijk? Is het mogelijk dat je je moe en futloos voelt door weersveranderingen? Dat is wel degelijk mogelijk! Het staat bekend als de herfstdip of najaarsmoeheid. Door de overgang van de zomer naar de herfst zijn er diverse veranderingen die buiten plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op je energiepeil. Maar gelukkig zijn er verschillende dingen die je kan ondernemen om je energieker te voelen. In deze blog lees je tips om je energieker te voelen. Zo kom jij de herfst en winter wel door!

Oorzaken najaarsmoeheid

De herfst is voor verschillende mensen het mooiste seizoen van het jaar. Doordat de natuur, en dan vooral de bomen en planten, veranderen komen er vele kleuren tevoorschijn tijdens de herfst. Zo zijn er mooie, verkleurende bladeren, spectaculaire wolken en temperatuurverschillen. Het is tijd om die overheerlijke trui weer uit de kast te trekken en aan te doen. Of natuurlijk lekker gaan shoppen voor nieuwe herfst- en winterkleding. Maar wat zorgt er nou voor dat je zo moe en wellicht ook wat humeurig bent tijdens deze prachtige dagen. Er zijn meerdere factoren die hier een rol hebben. De belangrijkste vind je hieronder.

Ander zonlicht

Vitamine D is belangrijk voor de mens en gaat ook vermoeidheid tegen. De belangrijkste bron voor vitamine D is de zon, en juist tijdens de herfst en winter zien we de zon minder. Al vanaf de herfst worden de dagen korter en wordt het vroeger donker. Dit zorgt ervoor dat je veel minder zonlicht kan ontvangen. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat zonlicht helpt om in de ochtend wakker te worden en tijdens de dag wakker te blijven. En hoe minder zonlicht we zien, hoe vermoeider we zullen worden.

Verschillende eetgewoontes

In de herfst wordt het natuurlijk kouder, en dit zorgt ervoor dat de mens zin krijgt in ander soort eten. De zomerse salades laten we achter ons en we gaan voor de stamppotten, stoofpotten, goed gevulde en romige gerechten en natuurlijk de pepernoten. Doordat dit soort gerechten en lekkers meer koolhydraten en suikers bevatten, zul je je sneller slaperig gaan voelen.

Minder in de buitenlucht

Zonder dat we er zelf erg in hebben zijn we in de herfst vaak veel minder buiten dan in de zomer. Dat is natuurlijk logisch, niemand gaat met slecht weer graag naar buiten. We blijven liever op de bank onze favoriete serie kijken. Maar dit alles zorgt er wel minder bewegen en juist het bewegen laat een mens zich energieker voelen, hoe gek dit wellicht ook klinkt.

Verschillend slaappatroon

Doordat we minder zonlicht zien, krijgen we een ander slaappatroon. Mensen gaan eerder naar bed, en blijven (indien mogelijk) nog langer liggen. Aan deze verandering moeten je lichaam en geest wennen, dit zorgt ervoor dat je extra moe bent tijdens de dag.

Tips tegen de herfstdip

Nu we de oorzaken op een rijtje hebben, is het eenvoudig om wat simpele tips en aanpassingen te geven waardoor je de herfstdip verslaat. Zeker wanneer je extra vermoeidheid gedurende dag ervaart zijn onze tips de moeite waard om te proberen.

Extra licht of supplementatie

We hebben net beschreven hoe het komt dat je vitamine D tekortkomt, wat juist belangrijk is voor een energiek gevoel geeft. In de herfst en ook winter leef je op je voorraad vitamine D die je in de zomer hebt aangevuld. Dit is fijn als je gedurende de zomer veel buiten bent geweest, maar is dit niet het geval, dan heb je ook geen voorraad aangelegd. Het is dan verstandig om extra vitamine D te slikken of te kijken voor lichttherapie. Het beste blijft natuurlijk de herfst of winter te ontvluchten en op een lekkere zonvakantie te gaan.

Zorg voor regelmaat

Binnenkort gaat de klok weer achteruit. Dit heeft verschillende gevolgen waar we aan moeten wennen zoals het vroeger donker worden. Als je hier al aan gewend bent dan is het verstandig om regelmaat in je leven te houden of brengen. Door routine bespaar je energie omdat activiteiten minder energie kosten omdat je eraan gewend bent en het in je routine zit.

Ontwijk snacks en tussendoortjes

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar dit is het niet voor iedereen. Het is belangrijk dat je de juiste energie, uit de juiste voedingsmiddelen haalt. Kies dus voor tussendoortjes met zo min mogelijk suikers en vet, deze zorgen namelijk nog meer voor vermoeidheid.

Ga voor vitamines!

Wanneer je al goed en gevarieerd eet, zou je alle benodigde vitamines binnen moeten krijgen. Er zijn verschillende najaar groenten en -fruit die barsten van de vitamines zoals appel, broccoli, peer, rode kool, noten en pompoen. Het is dus duidelijk wat je aan je boodschappenlijst moet toevoegen. Lukt het niet om voldoende vitamines te eten? Slik dan een goede multivitaminen supplement als aanvulling.

Versla die herfstdip

Met bovenstaande tips kun je op een fitte manier de herfst en winter overleven. Maar het is ook belangrijk om af en toe te genieten van de herfst en juist wel wat langer in je boxspring te blijven liggen of heerlijk op de bank hangen met je favoriete serie onder het genot van een warme chocomel met slagroom.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top