Blog

Beter slapen in de winter

Beter slapen winter

Winter is coming. Dit betekent dat de tijd eraan komt waarin we lekker op de bank onder een dekentje kruipen met het liefst warme chocomel of thee om lekker warm te blijven. Je zou denken dat dit ook door zou werken naar je slaap waardoor je heerlijk kan gaan slapen. Maar helaas, de kou kan voor problemen met slapen zorgen. Daarom hebben we in ons nieuwste blog wat tips waardoor jij je slaap kan verbeteren in de winter, ruim op tijd voor de winter zodat jij je goed kunt voorbereiden.

Controle over licht

Een van de belangrijkste punten die je kunt doen om een goede slaap te garanderen, is zorgen voor het juiste licht in je huis. Voor de timing in ons dagelijks leven speelt licht een grote rol. Omdat er in de winter minder licht en slechtere kwaliteit licht is, ontstaat er een probleem. Het zorgt ervoor dat we vermoeider zijn omdat minder licht zorgt voor minder aanmaak van melatonine. Door verlichting te gebruiken, kun je jouw dag een beetje verlengen. Moet je voor je werk opstaan voordat de zon opkomt? Dan kun je het beste voor een wekker gaan die licht gebruikt om je wakker te maken. Dit is beter voor je hersenen en zorgt dat je rustiger wakker wordt.

Denk aan de temperatuur

Wanneer het buiten kouder wordt, gaan mensen al snel over naar dikkere pyjama’s en warmere dekbedden. Dit zorgt er alleen wel voor dat je slaappatroon verslechtert, in plaats van verbeterd. Dit komt omdat bij het slaperig worden, de lichaamstemperatuur lager wordt. Maar na een paar uur dromen stijgt je temperatuur weer. Als je dan ook een warme pyjama of zware en dikke dekbedden over je hebt liggen, kan dit zorgen voor oververhitting. Deze oververhitting leidt ertoe dat je meer zweet en slechter slaapt. Ben je toch bang dat je het koud krijgt? In plaats van een dikke pyjama kun je beter beddengoed gebruiken dat je warm houdt in de winter. Kleed je licht aan en zorg voor een comfortabele temperatuur dankzij je temperatuur. Kies bijvoorbeeld voor een donzen dekbed op jouw boxspring. Deze hebben voldoende ventilatie waardoor de temperatuur op een beter niveau blijft terwijl je toch lekker warm ligt.

Blijven bewegen

Het is logisch dat je liever op de bank blijft liggen en nog een serie of film kijken in plaats van dat je gaat sporten. Als het koud is hebben veel mensen de neiging om te stoppen met sporten. Maar voor de beste slaap, is het belangrijk om ook tijdens de koude periode te blijven sporten. Mensen die actiever zijn tijdens de dag, zullen eerder in slaapvallen en hebben een betere slaapkwaliteit. Heb je echt geen zin om je huis uit te gaan om te sporten? Ga dan thuis sporten. Op YouTube zijn vele video’s te vinden met thuistrainingen waarvoor je geen spullen nodig hebt.

Supplementen

Gebruik je bovenstaande tips al en zorgt het niet voor verbeteringen? Of wil je nog een andere optie? Dan kun je denken aan supplementen. Slaappillen zijn niet voor iedereen weggelegd maar toch zijn er verschillende supplementen die kunnen helpen bij het in slaap komen. Zo is een magnesium supplement een goede optie. Magnesium zorgt voor ontspanning in de spieren en het is een deel van de aminozuren die wordt omgezet in melatonine. Bovendien kan magnesium ook helpen als je last hebt van migraine of rusteloze benen. Gebruik je medicijnen of heb je gezondheidsklachten? Dan is het altijd verstandig om je huisarts te raadplegen voor je begint met supplementen. Naast magnesium is het ook mogelijk om melatonine zelf in te nemen. Maar het is niet goed om dit dagelijks te gebruiken.

Heb jij nog tips om beter te slapen in de winter? Wij horen ze graag.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top