Blog

Slaaptips voor onregelmatige diensten

Slaaptips onregelmatige diensten
Rate this post

Onregelmatige diensten op je werk kunnen voelen alsof je leeft met een constante jetlag. Goed slapen is lastig wanneer je te maken hebt met onregelmatige werktijden. Maar toch is goede slaap zeer belangrijk voor je lichaam en gezondheid. Daarom hebben wij meerdere slaaptips voor onregelmatige diensten zodat jij ook ‘s ochtends lekker kan gaan slapen op jouw boxspring.

Het hebben van een slaaproutine

Je slaaproutine bestaat uit alles wat je doen anderhalf uur voordat je gaat slapen en de anderhalf uur nadat je bent opgestaan. Met behulp van een routine kun je ervoor zorgen dat je sneller en dieper slaapt. Je hersenen kunnen dankzij routines beter herkennen wanneer jouw ‘nacht’ begint, hoe laat dit ook is. Doe je een vast ritueel voordat je naar bed gaat? Als je lichaam dit gaat herkennen, dan zal je lichaam zich al gaan ontspannen tijdens het ritueel. Dit is zeer fijn als je onregelmatige diensten hebt. Denk hierbij aan het lezen van een boek of mediteren voor het slapengaan.

Bij het opstaan is het verstandig om niet direct op je telefoon te kijken. Omdat de eerste anderhalf uur na het opstaan bepalend is voor een groot deel van je gemoedstoestand voor de rest van de dag is het niet slim om de dag te beginnen met een stressvol mailtje of appje. Hierdoor begint je lichaam de dag met het aanmaken van stresshormonen. Dit heeft als gevolg dat de rest van de dag stressvol aanvoelt. Heb je een privé- en werktelefoon, dan kun je natuurlijk de dag wel beginnen met je privételefoon.

Ploegendiensten en de powernap

Zover het kan is het belangrijk om bij onregelmatige werktijden te werken met vaste ploegendiensten. Hierdoor heb je niet af en toe een nacht of ochtenddienst maar heb je er meerdere achter elkaar. Dit zorgt ervoor dat je lichaam al iets meer regelmaat krijgt, en beter iets dan niets. Bovendien is het verstandig om te vragen om diensten die bij jou passen. Ben je een ochtendmens? Zorg dan dat je zoveel mogelijk ochtenddiensten heb. Ben je meer een avondmens? Spreek dan je voorkeur uit voor avonddiensten. Voor zover dit natuurlijk mogelijk is bij jouw werkgever.

Een andere tip is een powernap voor je nachtdienst. Met een powernap zorg je er niet voor dat je ritme wordt verstoort maar je kan wel wat voordelen van slaap pakken. Hierdoor kun je uitgeruster aan het werk. Bedenk wel dat de powernap maximaal anderhalf uur mag duren!

Rekening houden met licht

Het is verstandig om rekening te houden met licht tijdens maar ook na je werk. Door te werken in een goed verlichte ruimte kun je beter wakker blijven. Maar als je na een nachtdienst naar huis gaat en het is buiten al licht, wat dan? Zet dan een zonnebril op! Wat voor weer het ook is. Een zonnebril dempt het licht waardoor je lichaam sneller in slaapmodus komt. Zorg vervolgens dat wanneer je thuiskomt, je de gordijnen dicht doet. En natuurlijk zijn verduisterende gordijnen een must. Zonder te veel licht zul je veel sneller in slaapvallen en doorslapen. Dit zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top