Blog

De slaapcyclus

Slaapcyclus

Mensen besteden gemiddeld een derde van dag eraan, maar toch is er weinig kennis over bij de gemiddelde mens: het slapen en de slaapcyclus. Om de kennis uit te breiden hebben we bij Boxspring Gekte hier een blog aan gewijd. Hier lees je alles over de slaapcyclus.

Wat is de slaapcyclus?

De slaapcyclus is waar je doorheen gaat wanneer je slaapt. Er zijn verschillende stadia die je doorloopt van de NREM-slaap naar de REM-slaap en vervolgens weer begint met de NREM-slaap. Eerst een uitleg over de twee afkortingen. NRM staat voor Non Rapid Eye Movement. Dit is de slaperige, minder diepe fase waarin je sneller wakker wordt door factoren in jouw omgeving. REM staat voor Rapid Eye Movement. Dit is de fase waarin je droomt en waarbij de hersenen zeer actief zijn. Gemiddeld duurt een slaapcyclus tussen de 90 en 120 minuten voordat deze weer opnieuw begint. Afhankelijk van de hoeveel slaaptijd heb je meerdere slaapcycli. Maar je gaat niet in ene van de diepe slaap naar de REM-slaap. Er zijn verschillende gedeeltes van de niet-REM slaap, van licht naar diep en omgekeerd. Vervolgens kom je in de REM-slaap waarna de lichte slaap weer begint. Klinkt dit verwarrend? Hier zie je het overzichtelijk:

Lichte slaap à Diepe slaap à Lichte slaap à REM-slaap en vervolgens begint het weer vooraan.

Fases slaapcyclus

In totaal zijn er vijf fases van slaap, waarbij er drie fases onder de NREM-slaap vallen. Hier lees je meer over de (pre)stadia van NREM-slaap en REM-slaap.

Fase 1: Tussen wakker worden en slapen

Lig je lekker op jouw boxspring? Dan zal de hersenactiviteit langzaamaan afnemen, vallen jouw ogen dicht en zal je uiteindelijk in slaap vallen. Vanzelfsprekend is fase 1 belangrijk voor het lichaam voordat het fase 2 in kan gaan. Tijdens deze (korte) fase ontspant het lichaam en ontstaat de slaperige toestand.

Als je overdag veel beweegt zult je sneller in slaap vallen en genieten van een betere nachtrust. Fase 1 zal dan vlotter verlopen. Maar het is belangrijk om te weten dat tijdens sporten de lichaamstemperatuur eerst flink oploopt. Het kan dan wel 3 tot 4 uur duren voordat de lichaamstemperatuur weer gedaald is. Sport dus niet te hard vlak voor het slapen.

Gemiddeld duurt de eerste fase tussen de 1 en 3 minuten. Dit is ongeveer 5% van de totale slaapcyclus.

Fase 2: Begin van echte slaap

De tweede fase is de eerste echte fase van de NREM-slaap en duurt gemiddeld tussen de 40 tot 55 minuten en is daarmee ongeveer 50% van de totale slaapcyclus. In deze fase word je niet meer zo makkelijk wakker, begint de lichaamstemperatuur te dalen en de hartslag vertraagt.

Fase 3: Van lichte naar diepe slaap

De overgang van de lichte naar diepe slaap duurt gemiddeld tussen de 3 en 8 minuten, wat ongeveer 8% van de totale slaap is. In deze fase wordt de ademhaling regelmatig en nog dieper. Bovendien daalt het hartritme verder en zijn de spieren totaal ontspannen.

Fase 4: Herstellende en diepe slaap

De vierde fase is de diepe en herstellende slaap. Deze duurt gemiddeld 15 tot 18 minuten en beslaat 15 tot 20% van de totale slaapcyclus. Op dit moment is jouw ademhaling en hartritme op zijn laagst. Bovendien is dit de fase waarin je fysiek herstelt. De duur van de diepe en herstellende slaap is bij zowel kort- als langslapers ongeveer even lang.

Fase 5: Dromen (REM-slaap)

We zijn nu uit de NREM-slaap en zijn bij de REM-slaap aangekomen. Het dromen duurt 8 tot 25 minuten en omvat 20 tot 25% van de totale slaapcyclus. Er is nu een grote hersenactiviteit omdat de hersenen informatie verwerken en actief bezig zijn met dromen. Hoewel de spieren van je armen en benen totaal ontspannen zijn, is jouw ademhaling en hartslag onregelmatig en stijgt de bloeddruk. Het is mogelijk om tijdens deze fase wakker te worden en direct weer in te slapen. Je begint dan wel weer opnieuw met lichte slaap waardoor de kwaliteit van de slaap minder wordt.

Nu weet je meer over de slaapcycli die je elke dag doorloopt met jouw ogen dicht. Ben je benieuwd wat de meest voorkomende dromen tijdens de REM-slaap zijn of wil je tips om sneller in slaap te vallen en fase 1 zo kort mogelijk te houden? Lees dan ook onze andere blogs.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shopping cart

close
Scroll To Top